موم ارتودنسی چیست؟

نویسنده : مدیر پرتال مشاوره     دسته بندی : ارتودنسی

بریس ها یک راه حل ارتودنسی برای دستیابی به دندان های صاف است که برای سلامت دهان و دندان و سلامت کلی مهم است. افرادی که از بریس‌های فلزی سنتی استفاده می‌کنند، معمولاً به دلیل لبه‌های کمی تیز بریس‌ها، در ابتدا دچار ناراحتی یا سوزش می‌شوند. همچنین ممکن است در برخورد با براکت‌های شکسته یا سیم‌های شل که ممکن است بافت‌های نرم داخل دهان را خراش دهند، با چالش‌هایی روبرو شوند. این مشکل با وسیله ای به نام موم ارتودنسی تا حد زیادی قابل حل است.

موم ارتودنسی چیست؟

موم ارتودنسی که به عنوان موم دندان نیز شناخته می شود، از موم زنبور عسل، پارافین یا موم کارنائوبا که در دمای اتاق جامد است ساخته می شود. موم ارتودنسی برای ایجاد مانعی بین سیم های بریس و دهان شما کار گذاشته می شود. این موم با گرمای دست ها به اندازه ای نرم می شود که استفاده از آن آسان می شود.

موم ارتودنسی عموماً بدون طعم است، اما ممکن است انواع طعم‌دار مانند گیلاس، نعناع یا آدامس را پیدا کنید. این به طور ویژه برای تسکین درد، تحریک یا هر گونه ناراحتی که گاهی ممکن است توسط دستگاه های ارتودنسی مانند براکت ها و سیم های بریس ها، لیگاتورها یا حتی پروتزهای جزئی که دارای گیره های سیمی هستند، ایجاد شود، فرموله شده است. همچنین می‌توانید از موم دندان برای تسکین کوتاه‌مدت در صورت آسیب‌دیدگی یا بریدگی دندان استفاده کنید.

موم دندان برای بریس چیست؟

موم ارتودنسی طوری ساخته می شود که کمتر دیده شود و از این رو از نظر ظاهری شفاف است. در دمای اتاق جامد است اما با گرمای دست نرم می شود. استفاده اولیه از موم ارتودنسی محافظت از نواحی حساس دهان مانند لثه ها، لب ها و قسمت داخلی گونه هاست. بیشتر، موم بدون طعم است، اما طعم هایی مانند نعناع، گیلاس و آدامس نیز گاهی به آن اضافه می شود.

چگونه موم ارتودنسی را روی دندان قرار دهیم؟

  • دندان های خود را با دقت و به آرامی مسواک بزنید تا مطمئن شوید که ذرات غذا در بریس ها گیر نکرده، به خصوص در ناحیه ای که می خواهید موم ارتودنسی را اعمال کنید.
  • قبل از شروع فرآیند استفاده از موم، بریس ها را با دستمال خشک کنید. این مهم است زیرا یک منطقه کاملا خشک تضمین می کند که موم برای مدت طولانی تری باقی می ماند.
  • دست های خود را بشویید و کاملا خشک کنید. یک تکه موم ارتودنسی کوچک بردارید و آن را با انگشتان خود به شکل توپ در بیاورید. باید به اندازه ای بزرگ باشد که سیم یا براکتی را که باعث تحریک یا ناراحتی دهان شما می شود بپوشاند. به طور کلی، یک توپ به اندازه یک نخود یا مغز ذرت بوداده کافی است. موم را برای حداقل 5 ثانیه رول کنید. این باعث نرم شدن آن می شود و روند استفاده را ساده می کند.
  • منطقه ای که شما را آزار می دهد پیدا کنید. اگر دیدن براکت یا سیم شل یا شکسته دشوار است، گونه خود را بیرون بکشید و به دنبال نقاط متورم یا قرمز روشن باشید. همچنین می توانید به آرامی داخل گونه ها یا لثه های خود را بررسی کنید تا نواحی آسیب دیده را پیدا کنید.
  • توپ موم را روی سیم یا براکتی که شما را آزار می دهد، فشار دهید. در صورتی که آن تکه بریس دندان در پشت دهان شما قرار دارد، تا جایی که می توانید فشار دهید. سپس انگشت شست خود را بیرون بکشید و تکیه گاه زبان و انگشت سبابه خود را بگیرید تا توپ موم را در جای خود قرار دهید.
  • موم ارتودنسی را چند بار مالش دهید تا مطمئن شوید که به درستی چسبیده است. باید یک برآمدگی کوچک تشکیل دهد.

فواید موم ارتودنسی برای بریس ها

ناراحتی ناشی از فشار دادن براکت‌ها به قسمت داخلی دهان بسیار ناراحت‌کننده است. در این شرایط، استفاده از موم ارتودنسی می تواند راهگشا باشد. اگر تنظیم بریس های جابجا شده با Q-Tip یا موچین امکان پذیر نیست، با موم می توانید آنها را تنظیم کنید. همچنین می توانید از موم روی دندان مصنوعی استفاده کنید. پروتزها بر روی چارچوب فلزی ثابت می شوند تا موقعیت و ثبات بریس های شما را حفظ کنند. ممکن است احتمالاتی وجود داشته باشد که فلز از جای خود خارج شده و داخل دهان شما را کبود کند و موم دندان می تواند تسکین دهنده خوبی برای این ناراحتی باشد. همچنین دندان های آسیب دیده و درد را تسکین می دهد و از لبه های تیز دندان شکسته محافظت می کند.

اقدامات احتیاطی که باید در هنگام استفاده از موم ارتودنسی انجام دهید:

  1. شما باید موم دندان را هر زمان که شروع به کنده شدن کرد یا دو بار در روز تعویض کنید.
  2. هرگز موم را بیش از دو روز متوالی روی دندان نگه نداری. زیرا ذرات غذا روی موم گیر می کند و ممکن است منجر به تجمع باکتری شود.
  3. توصیه می شود از خوردن و آشامیدن با موم در دهان خودداری کنید زیرا ممکن است باعث ریزش موم شود. بنابراین، بهتر است آن را پس از صرف غذا و مسواک زدن کامل دندان های خود استفاده کنید.

این موارد اگر نادیده گرفته شود، نواحی دردناک یا تحریک شده ممکن است عفونی شده و منجر به سایر مشکلات جدی سلامت دهان شود.

بایدها و نبایدهای استفاده از موم ارتودنسی

در اینجا بایدها و نبایدهای استفاده از موم دندان برای بریس ها برای حفظ یک تجربه راحت آورده شده است.

 

بایدها:

  • دست های خود را قبل از استفاده از موم بشویید تا از ورود باکتری ها به دهان جلوگیری کنید.
  • تکه موم را با چرخاندن آن به صورت توپ با انگشتان خود به مدت تقریباً پنج ثانیه گرم کنید.
  • ناحیه ای را که قرار است موم را روی آن بمالید خشک کنید. هر چه ناحیه خشک تر باشد، موم بهتر به آن می چسبد.
  • در حالت ایده آل، موم را دوبار در روز یا زمانی که می ریزد، تعویض کنید. به این ترتیب، باکتری در دندان شما تجمع نخواهد یافت.
  • شما باید موم را یک شب کامل روی دندان های خود نگه دارید. زیرا به دهان شما زمان بیشتری برای بهبودی می دهد.
  • عادت کنید که به طور منظم نقاط قرمز یا متورم داخل لب ها و گونه های خود را بررسی کنید. این تضمین می کند که قسمت آسیب دیده قبل از عفونی شدن با موم محافظت می شود.

 

نباید:

  • پس از استفاده از موم دندان، مسواک زدن منظم را فراموش نکنید. این کار از تجمع هر گونه باکتری جلوگیری می کند و ذرات غذای گیر کرده در دندان های شما را از بین می برد.
  • بیش از حد از موم دندان استفاده نکنید. فقط به اندازه یک نخود کافی است، وگرنه می افتد.
  • موم را بیش از دو روز نگذارید و هرگز دوباره از همان موم استفاده نکنید.
  • اگر تصمیم دارید بدون برداشتن موم غذا بخورید، مطمئن شوید که آن را با موم تمیز جایگزین کنید.
  • موم غیر سمی است، بنابراین اگر به طور تصادفی آن را قورت دادید، نگران نشوید.
  • از تعمیر سیم یا براکت توسط خودتان خودداری کنید. چراکه فقط مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

جمع بندی

زمانی که نیاز به صاف کردن یا تراز کردن دندان‌هایتان دارید، بریس‌ها یک راه حل عالی هستند، اما می‌توانند در ابتدا قبل از عادت کردن به آنها، یک ناراحتی بزرگ باشند. موم ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا در طول درمان با بریس‌ها، درد کمتری احساس کنید. قبل از استفاده از آن، به خاطر داشته باشید که این فقط یک راه حل موقت برای درد شما است. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه خوب، همیشه باید قبل از آن با متخصص ارتودنسی خود مشورت کنید.

پرستیژ، بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران آماده ارائه خدماتی همچون کامپوزیت دندان تهران - لمینت دندان تهران - ایمپلنت دندان تهران - اورتودنسی دندان تهران در بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران به شما عزیزان با بهترین کیفیت می باشد.

مقالات مشابه

نظرات یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

×
درخواست های من
درخواست های مشاور
بستن
تومان