جرم گیری دندان چیست و چه آسیب هایی داد؟

نویسنده : مدیر پرتال مشاوره     دسته بندی : عمومی

دندانپزشک شما ممکن است شما را به جرم گیری دندان توصیه کند. این روش به طور کلی همراه با کاشت ریشه انجام می شود. به عبارت رایج تر، این روش ها به عنوان "تمیز کردن عمیق" شناخته می شوند. جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه به درمان بیماری مزمن پریودنتال (که به عنوان بیماری لثه شناخته می شود) کمک می کند. این روش ها عمیق تر از تمیز کردن دندان ها به روش های معمولی هستند. جرم گیری دندان و روت پلنینگ اغلب بیش از یک بار انجام می شود و ممکن است بر اساس شدت بیماری مزمن پریودنتال و عقب نشینی لثه ها، نیاز به بی حسی موضعی داشته باشد. بهبودی با این روش سرپایی معمولاً فقط چند روز طول می کشد، اما ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

چه زمانی به جرم گیری دندان نیاز دارید؟

در صورتی که دهان شما علائم بیماری مزمن پریودنتال را داشته باشد، دندانپزشک شما جرم گیری دندان و روت پلنینگ را توصیه می کند. این روش‌ها می‌توانند به توقف اثرات مضر این بیماری و حفظ سلامت دهان شما کمک کنند. بیماری مزمن پریودنتال زمانی رخ می دهد که باکتری های موجود در پلاک باعث کنده شدن لثه ها از دندان های شما شوند. این باعث می شود که پاکت های بزرگ بین دندان ها و لثه ها رشد کنند و باکتری های بیشتری در آنجا تولید شوند که با مسواک زدن در خانه نمی توانید آنها را از بین ببرید.

در صورت عدم درمان، بیماری مزمن پریودنتال می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • از دست دادن استخوان و بافت
  • از دست دادن دندان
  • لق شدن دندان ها
  • دندان های متحرک

 

بیماری مزمن پریودنتال تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال ایالات متحده بالای 30 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. برخی از دلایلی که ممکن است به این عارضه مبتلا شوید عبارتند از:

  • بهداشت ضعیف دندان
  • سیگار کشیدن
  • سالخوردگی
  • تغییرات در هورمون ها
  • تغذیه ضعیف
  • سابقه خانوادگی
  • سایر شرایط پزشکی

 

ممکن است با بیماری مزمن پریودنتال، فاصله های عمیقی بین لثه و دندان‌های خود داشته باشید، اما علائم دیگری از این بیماری نیز وجود دارد، از جمله:

  • خونریزی لثه
  • لثه های ملتهب، قرمز یا حساس
  • بوی بد دهان
  • جابجایی دندان های دائمی
  • تغییر در جویدن

 

هنگام جرم گیری دندان چه اتفاقی می افتد؟

جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه را می توان در مطب دندانپزشکی به عنوان یک روش سرپایی انجام داد. البته ممکن است لازم باشد بسته به شدت بیماری، یک یا چند جلسه برای این عمل برنامه ریزی کنید. دندانپزشک شما ممکن است نیاز به استفاده از بی حسی موضعی برای کاهش درد در این روش نداشته باشد. اگر نگران درد هستید، این موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. دندانپزشک شما ابتدا جرم گیری دندان را انجام می دهد. این کار شامل تراشیدن پلاک از روی دندان‌ها و هر جرم بزرگی است که بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد شده است. سپس دندانپزشک شما روت پلنینگ را انجام می دهد. او با استفاده از ابزار جرم گیری، ریشه های دندان را صاف می کند. این نرم کننده به لثه ها کمک می کند تا دوباره به دندان هایتان بچسبند.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است بسته به سلامت دندان ها و لثه ها، درمان های بیشتری را توصیه کند. همچنین ممکن است از عوامل ضد میکروبی در دهان شما استفاده کند یا آنتی بیوتیک های خوراکی را تجویز کند تا به بهبودی سریع تر کمک کند. دندانپزشک همچنین ممکن است فرآیندی را انجام دهد که در آن داروهای اضافی مستقیماً در لثه‌های شما تجویز می‌شود تا به تصحیح اثرات منفی پریودنتیت طولانی‌مدت یا کاهش احتمال عفونت پس از عمل کمک کند. ابزارهای سنتی معمولاً برای انجام این روش استفاده می‌شوند، از جمله جرم‌گیر و کورت. اما ابزارهای دیگری مانند لیزر و دستگاه های اولتراسونیک برای جرم گیری دندان نیز وجود دارد. دندانپزشک همچنین ممکن است ضدعفونی کامل دهان را توصیه کند. مطالعه‌ای در سال 2012 به این نتیجه رسید که ابزارها و روش‌های جدید برای جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه مؤثرتر از روش‌های سنتی نیستند.

فواید جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه به عنوان درمان طلایی برای بیماری مزمن پریودنتال در نظر گرفته می شود. بررسی سال 2015 از 72 مقاله مجله در مورد این روش ها نشان داد که آنها فاصله پاکت بین دندان ها و لثه ها را به طور متوسط 0.5 میلی متر بهبود می بخشند. با کاهش پاکت هایی که بین دندان ها و لثه های شما از طریق جرم گیری دندان ها و صاف کردن ریشه ایجاد می شود، خطر ابتلا به از دست دادن دندان، استخوان و بافت مرتبط با بیماری مزمن پریودنتال کاهش می یابد.

خطرات جرم گیری دندان چیست؟

خطر جرم گیری دندان حداقل است. ممکن است به دنبال این روش در معرض خطر عفونت قرار بگیرید، بنابراین دندانپزشک شما ممکن است یک آنتی بیوتیک یا دهانشویه مخصوص را برای چند روز یا چند هفته تجویز کند.

آیا جرم گیری دندان ضروری است؟

نگهداری منظم پریودنتال بسیار موثر است و جرم گیری و پلنینگ دندان گزینه خوبی برای افرادی است که بیماری لثه و سایر مشکلات دندانی دارند یا در معرض خطر بالایی هستند. اگر آسیب قابل توجهی به دندان ها وارد شده است، سیگاری هستید یا دیابت دارید، ممکن است اثربخشی درمان شما را تحت تاثیر قرار دهد و باید قبل از آن با دندانپزشک صحبت کنید. جرم‌گیری دندان همچنین می‌تواند خطر نیاز به درمان بیشتر را کاهش دهد که احتمالا شامل درمان‌های فشرده‌تر، ناراحت‌کننده‌تر و گران‌تر به عنوان جایگزین باشد، مانند کانال ریشه، کشیدن دندان و نیاز به قرار دادن روکش‌ها. پس از جرم گیری دندان و روت پلنینگ، در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • بدتر شدن درد
  • لثه آنطور که انتظار می رود بهبود نیافته
  • تب داشتن

همچنین ممکن است برای چند روز پس از عمل، درد و حساسیت لثه‌ها را تجربه کنید. هر گونه عوارض جانبی این روش باید ظرف چند هفته از بین برود. اگر از بین نرفت، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

بعد از جرم گیری دندان چه انتظاری باید داشت؟

برای جرم گیری دندان و روت پلنینگ ممکن است بیش از یک بار به مطب دندانپزشک بروید. دندانپزشک شما احتمالاً توصیه می کند که بعد جرمگیری نیز به او مراجعه کنید تا مطمئن شود که این روش کارآمد بوده و هیچ گونه عارضه ای مانند عفونت ایجاد نکرده است. همچنین ممکن است توصیه کند در صورتی که پاکت ها کوچک نشدند، برای یک روش دیگر مراجعه کنید. شما باید پس از جرم گیری دندان و پلنینگ ریشه، اقدامات عادی مراقبت از دهان را از سر بگیرید که شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن منظم می شود. شما همچنین باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید و برای جلوگیری از عود بیماری به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در واقع، شما احتمالاً در یک برنامه نگهداری پریودنتال قرار می گیرید و باید برای تمیز کردن منظم هر سه تا چهار ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

پرستیژ، بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران آماده ارائه خدماتی همچون کامپوزیت دندان تهران - لمینت دندان تهران - ایمپلنت دندان تهران - اورتودنسی دندان تهران در بهترین کلینیک دندانپزشکی تهران به شما عزیزان با بهترین کیفیت می باشد.

مقالات مشابه

نظرات یا سوال خود را به اشتراک بگذارید

×
درخواست های من
درخواست های مشاور
بستن
تومان